Chia-siemenet sopivat moniin eri ruokalajeihin

Chia-siemenet ovat hyödyllisiä hyvinvoinnille.

Huipputerveelliset chia-siemenet ovat nousseet viimeisten vuosien aikana huippusuosioon. Ne sisältävät erittäin suuren määrän tärkeintä ravintoaineita, jotka ovat todella olennaisia hyvinvointimme kannalta. Käytännössä jo pienellä määrällä voi saada suuren osan päivittäisestä määrästä.

Chia-siemenet sisältävät esimerkiksi antioksidanttia, kalsiumia, omega-3-rasvahappoja ja kuitua. Se taipuukin moneen eri muotoon erilaisissa ruokalajeissa. Tämä uskomaton ainesosa onkin todellinen terveyspommi, mutta sitä ei myöskään saa nauttia liikaa. Suositeltu päiväannos on 15 grammaa, mikä vastaa käytännössä paria ruokalusikallista.

Tee neutraali geeli chia-siemenistä

Chia-siemeniä ei voi nauttia sinänsä, vaan ne täytyy liuottaa nesteessä optimaalista käyttöä varten. Siitä voi tehdä geelin, joka ei itsessään maistu miltään. Se tuo mukavaa koostumusta esimerkiksi jugurtin tai puuron joukkoon. Tällä tavalla voikin saada yhdistettyä mukavasti todellisen terveyspommin itselleen mieluisan aamu- tai välipalan joukkoon. Se valmistuu erittäin nopeasti, sillä geeli hyytyy jo 15 minuutissa!

Vaihtoehtoisesti chia-siemeniä voi yhdistää esimerkiksi marja- tai hedelmäsoseeseen ja luoda jännittävän hyytelömäisen hillon. Tällä tavalla esimerkiksi puuro saa täysin uuden makuelämyksen, kun sen saa makua luonnollisista ainesosista. Tämä yhdistelmä sopii niin ikään smoothien joukkoon, joten makeus ei ole niin voimakasta. Tällä tavalla säästyy monelta.

Vanukasta chia-siemenistä

Chia-siemenet soveltuvat erinomaisesti esimerkiksi vegaanien ruokavalioon, sillä ne ovat kasviperäisiä. Niistä saakin todella mahtavan aamupalan, kun siemenet sekoitetaan esimerkiksi manteli- tai kookosmaitoon. Tämän mahtavan makuelämyksen voi höystää esimerkiksi mansikoilla tai mangolla. Tämä ruokalaji sopii erinomaisesti laktoosi-intolerantikoille, koska se ei sisällä maitotuotteita.

Vain mielikuvitus on rajana

Chia-siemenet soveltuvat näiden tyypillisten ruokalajien lisäksi esimerkiksi raakasuklaaseen tuomaan erilaista tekstuuria. Niitä käytetään myös leivissä, sillä niiden nestettä imevä ominaisuus sopii erinomaisesti esimerkiksi leipätaikinaan. Tällä tavalla rakenne pysyy erinomaisesti kasassa.