Suositut ja muodikkaat smoothie bowlit

smoothie bowl

Smoothie bowlit eli suomeksi vaikkapa lusikoitavat smoothiet tulivat ja ottivat maailman haltuunsa viime vuonna. Tämän jälkeen jokainen meistä on varmastikin nähnyt smoothie bowl -reseptejä ja herkullisen näköisiä kuvia niistä naistenlehdissä, blogeissa ja Instragram-tilillään. Tämä ei olekaan mikään ihme, sillä smoothie bowlissa on useita hyviä puolia.

Miksi valita smoothie bowl?

  1. Smoothie bowl on mitä helpoin tehdä! Tarvitset smoothie bowlin tekemiseen vain toimivan tehosekoittimen (ja tietenkin haluamasi ainesosat) ja voila, ateriasi on valmis!
  2. Jokainen voi tehdä smoothie bowlistaan juuri oman näköisensä! Siihen sopivat niin banaanit ja kaiken maailman hedelmät, marjat (varsinkin jäiset!), maidot (myös erityisesti soija-, manteli- tai kauramaito), jugurtit, hunajat, proteiinijauheet, vihreät vihannekset (pinaatti, lehtikaali, kurkku) ja niin edelleen. Siihen voi vaikka heittää kaikki vanhaksi menevät marjat ja hedelmät, ja näin ei tule heitettyä hukkaan hyviä ja terveellisiä ainesosia.
  3. Smoothie bowl sopii aivan varmasti kaikille! Harvemminhan smoothie bowlissa lihaa näkee, joten kasvissyöjätkin voivat ottaa tämän ruuan omakseen. Keliaakikoille ja laktoositonta tai muuta ruokavaliota noudattavienkin on helppo muokata smoothie bowlia omaan ruokavalioonsa sopivaksi.
  4. Jos pidät kauniista ja visuaalisista ruuista ja ruuan koristelemisesta, smoothie bowl on juuri sinulle! Voit koristella kulhosi juuri itsesi näköiseksi. Smoothie bowlia kaunistuttavat esimerkiksi kookoslastut, kiivin palat, marjat, gojimarjat, chia-siemenet ja muut siemenet ja pähkinät.
  5. Smoothie bowlia voit nautiskella minä päivänaikana – ja jopa minä vuodenaikana – vain! Tämä sopii niin aamupalaksi, brunssille, lounaalle, salin jälkeen kuin illallisen jälkiruuaksi. Maistuu herkulliselta niin keväällä, kesällä, syksyllä kuin talvellakin!

Alta löydät yhden helpon ja herkullisen mansikka-banaani smoothie bowlin reseptin:

1 banaani (jos ehdit ja muistat, laita se edellisenä päivänä osiin ja pakkaseen)

noin 1 dl jäisiä mansikoita

1 dl soija- tai mantelimaitoa

1 rkl vaniljan makuista proteiinijauhetta

1 tl hunajaa tai agave siirappia

Pistä kaikki ainesosat tehosekoittimeen ja surauta tasaiseksi. Kaada seos kulhoon ja asettele päälle koristeeksi viipaleiksi leikattuja mansikoita, kookoshiutaleita, chia-siemeniä ja kiivin paloja!